Home » digitaal » 63,5 % leerlingen actief op Diddit in het secundair na de paasvakantie

63,5 % leerlingen actief op Diddit in het secundair na de paasvakantie

50 % meer leerkrachten en 11 % meer scholen werken actief met Diddit in het secundair onderwijs in preteachingperiode

Wommelgem, 4 mei 2020 – VAN IN, ’s lands grootste leermiddelenmaker voor het onderwijs, ziet een grote stijging van het gebruik van haar digitaal platform Diddit in het secundair onderwijs. Meer scholen, leerkrachten, en leerlingen zijn actief op het platform. Er wordt minder vrij geoefend. 

De vergelijkende cijfers voor het gebruik van Diddit in het secundair onderwijs, vergelijken de eerste 8 dagen preteachingperiode na de paasvakantie (20/4 tot 29/4 dus 8 dagen), met de week lockdown voor de paasvakantie (30/3 tot 3/4, dus 5 dagen), ziet er als volgt uit:

  • 10,6 % meer scholen werken met Diddit (500 na tegenover 452 voor de paasvakantie);
  • 50,3 % meer leerkrachten werken met Diddit (2 234 na tegenover 1 486 voor de paasvakantie);
  • 63,5 % meer leerlingen werken met Diddit (8 794 na tegenover 5 378 voor de paasvakantie);
  • 45,6 % meer taken worden klaargezet door de leerkrachten. Leerkrachten laten dus hun leerlingen gerichter werken, ze sturen de leerlingen meer aan, via de taken (704 na tegenover 483 voor de paasvakantie);
  • 57,3 % meer leerkrachten zetten taken klaar. Het gaat hier om het aantal leerkrachten dat taken klaarzet, ongeacht het aantal taken dat ze klaarzetten (165 na tegenover 105 voor de paasvakantie). 

Het aantal oefeningen daalt met 41,8 % na de paasvakantie (84 813 na tegenover 145 319 voor de paasvakantie). Vooral het aantal oefeningen gemaakt op eigen initiatief daalt. 

“We zien een mooie stijging in preteachingperiode in het secundair onderwijs, tegenover de periode ervoor waarbij de al gegeven leerstof ingeoefend werd”, zegt Winfried Mortelmans, CEO van VAN IN.

“Leerkrachten sturen meer aan. En ze geven nieuwe leerstof, waardoor er meer taken worden klaargezet en minder vrij wordt geoefend. We blijven de cijfers verder opvolgen via onze digitale platformen.” 

Over VAN IN

VAN IN draagt met het gratis ter beschikking stellen van bingel en Diddit bij tot het mogelijk maken van onderwijs op afstand voor alle leerlingen van het lager en secundair onderwijs, in het hele land.

VAN IN is de grootste educatieve uitgever in België en maakt deel uit van Sanoma Learning, een onderdeel van de Finse groep Sanoma.

Dankzij de enthousiaste inzet van zo’n 190 medewerkers en nog veel meer auteurs biedt VAN IN het onderwijs innovatieve en kwaliteitsvolle leermiddelen aan, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.

Het gaat onder meer over de digitale leerplatformen bingel (N) en Wazzou (F) voor het lager onderwijs, en Diddit (N) en Udiddit (F) voor het secundair onderwijs.

Die systemen maken gepersonaliseerd leren en lesgeven mogelijk.

Dit schooljaar ‘bingelt’ 81 % van de lagere scholen in Vlaanderen en oefenden er al meer 360 000 gebruikers secundair onderwijs op Diddit. 

VAN IN werd opgericht in 1833 en heeft vandaag vestigingen in Wommelgem, Gent en Mont-Saint-Guibert. Meer informatie op https://www.vanin.be/nl.