- Al 33 % van alle lagere scholen activeerde de knop in bingel om live les te geven (met Google Meets of Microsoft Teams).
- 5 keer zoveel geoefend binnen bingel na de paasvakantie tegenover pre-corona, maar half zoveel tegenover voor de paasvakantie.
- 64,1 % meer leerkrachten hebben taken klaargezet binnen bingel in de pre-teachingperiode.
Wommelgem, 4 mei 2020 – VAN IN, ’s lands grootste leermiddelenmaker voor het onderwijs, ziet de overgang van de lockdown naar de preteachingfase gereflecteerd in zijn gegevens.
Meer leerkrachten zijn actief op het platform, en er worden meer taken klaargezet, maar er wordt globaal genomen minder geoefend dan tijdens de lockdown – zij het weliswaar nog steeds bijna 5 keer zoveel als pre-corona.
Men ziet het effect van het feit dat de leerkrachten, naast het klaarzetten van meer taken in bingel dan voorheen, ook de werkschriften van de leerlingen hebben uitgedeeld.
Kinderen oefenen nu meer hybride: digitaal maar ook via de uitgedeelde werkschriften.
Verder wordt bingel massaal gebruikt als toegang naar online lessen. Het is dan ook makkelijk voor kinderen om de knop ‘naar de les’ aan te klikken in hun vertrouwde digitale bingelomgeving.
Al 535 live lessen per dag vanuit VAN IN’s bingel vorige week
24 april 2020 was de knop ‘naar de les’ binnen bingel, digitaal platform voor het lager onderwijs, beschikbaar.
Deze knop leidt rechtstreeks naar een online les binnen de Microsoft Teams of Google Meets-omgeving, naar keuze. VAN IN sloot hiervoor samenwerkingsakkoorden af met Google for Education-partner Fourcast en met Microsoft.
Een werkdag later, vorige week maandag dus, konden leerkrachten lager onderwijs online lessen inplannen via Bingel. En dat deden ze massaal. Vorige week was een korte week.
Op vier pre-teachingdagen tijd activeerden 741 lagere scholen, dat is 33 % van alle Vlaamse lagere scholen, de knop ‘online lesgeven’. Er werden door leerkrachten maar liefst 2 138 online lessen opgezet. Dat zijn er 535 per pre-teachingdag.
“2 195 lagere scholen gebruiken vandaag bingel als digitaal leerplatform”, legt Winfried Mortelmans, CEO van VAN IN, uit. “Het is nu eenmaal makkelijker voor een leerkracht en voor de leerlingen om vanuit hun vertrouwd digitaal leerplatform naar de online les te gaan. Dat hebben dan ook 1/3 van alle scholen gedaan, op amper 4 dagen tijd.
Bingel is een goede barometer om de digitale activiteit te zien van lagere schoolkinderen. We kunnen de hele evolutie – van het pre-corona schoolgebeuren over de lockdown naar de pre-teachtingfase – mooi volgen in onze data.”
64,1 % meer leerkrachten hebben taken klaargezet binnen bingel in de preteachingperiode
De week voor de paasvakantie (30/3 tot 3/4) waren gemiddeld 12 170 leerkrachten lager onderwijs (per dag) actief. De eerste 8 pre-teaching lesdagen na de paasvakantie, van 20 tot en met 29 april, waren gemiddeld 15 425 leerkrachten per dag actief, of 26,7 %.
De week voor de paasvakantie (30/3 tot 3/4) hebben gemiddeld 3 161 leerkrachten lager onderwijs per dag taken klaargezet. De eerste 8 pre-teaching lesdagen na de paasvakantie, hebben gemiddeld 5 189 leerkrachten per dag taken klaargezet, of 64,1 %.
Allen samen hebben deze leerkrachten 13 035 taken klaargezet na de paasvakantie, tegenover 9 815 taken voor de paasvakantie. Dat wil zeggen dat er 32,8 % meer taken werden klaargezet in pre-teaching tijden tegenover in lockdown tijden. Er waren gemiddeld minder oefeningen per taak dan voor de paasvakantie.
Er werd 5 keer zoveel geoefend binnen Bingel na de paasvakantie tegenover pre-corona, maar half zoveel tegenover voor de paasvakantie
We zien anderzijds duidelijk in de cijfers dat leerkrachten de werkschriften van de leerlingen hebben uitgedeeld en doorgestuurd tijdens de paasvakantie.
Er werden ‘slechts’ 4,7 miljoen oefeningen gemiddeld per dag gemaakt in pre-teaching tijden, tegenover 8,2 miljoen gemiddeld per dag in de lockdown-periode voor de paasvakantie of 43,2 % minder oefeningen. 4,7 miljoen oefeningen is nog altijd bijna 5 keer zoveel als in de eerste twee weken van maart vorig jaar. Maar het is minder dan voor de paasvakantie. Dit is volgens VAN IN te wijten aan het meer ‘hybride’ oefenen, dus op bingel in combinatie met het werkschrift.
Over VAN IN
VAN IN draagt met het gratis ter beschikking stellen van bingel en Diddit bij tot het mogelijk maken van onderwijs op afstand voor alle leerlingen van het lager en secundair onderwijs, in het hele land.
VAN IN is de grootste educatieve uitgever in België en maakt deel uit van Sanoma Learning, een onderdeel van de Finse groep Sanoma.
Dankzij de enthousiaste inzet van zo’n 190 medewerkers en nog veel meer auteurs biedt VAN IN het onderwijs innovatieve en kwaliteitsvolle leermiddelen aan, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.
Het gaat onder meer over de digitale leerplatformen bingel (N) en Wazzou (F) voor het lager onderwijs, en Diddit (N) en Udiddit (F) voor het secundair onderwijs.
Die systemen maken gepersonaliseerd leren en lesgeven mogelijk.
Dit schooljaar ‘bingelt’ 81 % van de lagere scholen in Vlaanderen en oefenden er al meer 360 000 gebruikers secundair onderwijs op Diddit.
VAN IN werd opgericht in 1833 en heeft vandaag vestigingen in Wommelgem, Gent en Mont-Saint-Guibert. Meer informatie op https://www.vanin.be/nl.