Naar aanleiding van de komende verkiezingen zien we alsmaar meer nieuws in de pers verschijnen rond onderwijs, de kwaliteit, de kostprijs, de kwaliteit van de handboeken enzoverder.
Hieronder een kort overzicht naar de meest recente artikelen:
- 4/04/2019 De Standaard: “Begrijpend lezen en luisteren gaat achteruit in basisonderwijs”
- 5/04/2019 Het Nieuwsblad: ‘ Minder zesdejaars halen eindtermen Nederlands, Crevits neemt slechte handboeken in het vizier’
- 8/04/2019 De Morgen: Schoolboeken niet altijd wetenschappelijk onderbouw: ’Dringend onderzoek nodig”
- 8/04/2019 Het Laatste nieuws: “Lang niet alle schoolboeken zijn wetenschappelijk onderbouwd: “Onderzoek nu toch welke cursus deugt en welke niet”
De aandacht die er momenteel wordt gegeven aan onderwijs is goed, maar we willen niet dat het debat te simplistisch wordt geformuleerd.
Als educatieve uitgever vinden wij het heel belangrijk om samen met u bij te dragen aan de kwaliteit in onderwijs met sterke kwalitatieve leermiddelen. Mochten er onderzoeken zijn die op een onderbouwde manier feedback kunnen geven over die kwaliteit, dan staan wij daar erg voor open. Op die manier kunnen onze interne experts en u, onze externe expert, nog meer aansluiten op de noden en op de verbetering van leerresultaten.
We zullen nu niet op de berichten reageren vanuit elke uitgeverij apart maar vanuit de overkoepelende groep van Educatieve en Wetenschappelijke uitgevers (GEWU). Momenteel wordt er aan een antwoord gewerkt; we zullen dat hier uiteraard posten.
Mocht u in de tussentijd nog iets zien passeren, mag u dit altijd bezorgen aan elly.de.winter@vanin.be. Ze is het aanspreekpunt voor pers en communicatie in onze uitgeverij.
Op die manier behouden we een goed overzicht op de verschillende boodschappen die worden verspreid en studies waarnaar wordt verwezen.
Laten we vooral samen verder bouwen aan de kwaliteit van het onderwijs.