Home » onderwijs algemeen » Handboeken hoger onderwijs nu volledig op maat en online samen te stellen

Handboeken hoger onderwijs nu volledig op maat en online samen te stellen

  • VAN IN introduceert het platform Blend voor het combineren van de hele De Boeck-catalogus met eigen materiaal
  • Docent kan eigen creatie meteen digitaal inkijken
  • Geen ‘ongebruikte’ hoofdstukken meer

Wommelgem, 12 september 2019 –Vanaf dit academiejaar kunnen docenten hoger onderwijs zelf hun handboek samenstellen via Blend. Blend is het nieuwe platform van VAN IN, de grootste educatieve uitgever van België. Voor het eerst kunnen docenten al het lesmateriaal voor het hoger onderwijs – bekend onder de naam ‘De Boeck’ – digitaal inkijken en selecteren wat ze willen gebruiken. Ze kunnen ook eigen materiaal toevoegen. “Flexibiliteit is het kernwoord van Blend: VAN IN zorgt voor kwaliteitsvolle en actuele hoofdstukken, maar het is de docent die er zijn lespad mee samenstelt. Bovendien is Blend goed voor het milieu: studenten beschikken alleen over de hoofdstukken die ze echt nodig hebben en er is geen overbodige voorraad.”

Maatwerk van een hoger niveau

Met Blend kunnen docenten in het hoger onderwijs hun handboek makkelijker zelf samenstellen. “Ze kunnen al het materiaal digitaal inkijken, specifieke hoofdstukken selecteren en ook eigen materiaal toevoegen aan hun selectie”, zegt Winfried Mortelmans, CEO van VAN IN. “Zelfs de invulling van de cover kan gepersonaliseerd worden. Met Blend kunnen docenten het studiemateriaal perfect naar hun hand zetten. Bovendien zien ze ‘on the spot’ hoe hun boek er zal uitzien.” Alle hogescholen waarvoor VAN IN inhoud ter beschikking heeft, gaan dit academiejaar meteen van start met Blend-boeken.

Het voorbije academiejaar heeft VAN IN heel wat studenten van het hoger onderwijs bevraagd. Opvallend blijft de vaststelling dat de meesten bij het studeren een papieren cursus verkiezen boven digitaal lesmateriaal, op voorwaarde dat het handboek goed aansluit bij de lesinhoud. Studenten geven aan dat ze snel afgeleid worden als ze op een scherm studeren. Ook het structureren van de inhouden doen ze liever op papier.

Flexibel inspelen op veranderingen

Een tool als Blend is bijzonder relevant in het hoger onderwijs. Onderwijsinstellingen en docenten zijn immers niet gebonden aan eindtermen of leerplannen. Bij de invulling van de curricula geldt dus een grote keuzevrijheid op het vlak van lesinhouden.

Deze flexibele manier om handboeken samen te stellen, is dan ook handig wanneer er aanpassingen moeten gebeuren”, zegt Mortelmans. “Er kan makkelijk en snel ingespeeld worden op veranderingen in opleidingen of leerinhouden.”

Zo worden in september 2019 de graduaatsopleidingen – tot nu toe aangeboden via de Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO’s) – geïntegreerd in de hogescholen. Dit gaat gepaard met grote wijzigingen in programma’s en vakken binnen een bijzonder krap tijdskader. Door te ‘Blenden’ kan de docent op heel korte termijn aangepast lesmateriaal voorzien voor de studenten. De boeken worden geleverd binnen de tien werkdagen. Ook voor kleine groepen vanaf tien studenten is een Blend-boek mogelijk.

Kerry Cuypers, coördinator van de graduaatsopleiding ‘Accounting Administration’ aan de Hogeschool PXL in Hasselt, is al van start gegaan met het gebruik van de Blend-tool. Deze zomervakantie creëerde ze twee Blend-handboeken voor de nieuwe graduaatsrichting ‘Accounting Administration’. Het Blend-boek voor economisch burgerlijk recht combineert twee onderdelen van verschillende titels van VAN IN en voor het vak financiële technieken maakte ze een Blend-boek met zowel eigen materiaal als leerstof van VAN IN.

Dankzij Blend kunnen we een handboek creëren met enkel leerstof die we echt nodig hebben”, zegt Cuypers. “We hoeven zo geen handboeken te kopen waarvan we niet alles behandelen. Blend laat ook toe om al het nodige materiaal in één handboek te bundelen. Oefeningen die bij een handboek horen, hoeven we dus niet meer apart ter beschikking te stellen. Het platform is bovendien erg gebruiksvriendelijk. We maakten nu twee Blend-handboeken voor het eerste jaar. Tegen volgend schooljaar willen we ook voor het tweede opleidingsjaar nieuwe Blend-handboeken voorzien.”

VAN IN innoveert verder

VAN IN blijft met Blend verder inzetten op innovatie. Met vernieuwende projecten de onderwijswereld efficiënter maken, is de missie van de educatieve uitgever. Met Bingel, het digitale leerplatform voor het basisonderwijs, en Diddit voor het secundair onderwijs, kende VAN IN al een groot succes en won het meerdere prijzen.

Met Blend willen we het leven van de hogeschooldocent vergemakkelijken”, zegt Mortelmans. “De technologie wordt zo ingezet dat cursussen volledig à la carte gemaakt kunnen worden, zelfs voor kleine klasgroepen. Lesgeven met actueel en gepersonaliseerd lesmateriaal wordt mogelijk zonder dat studenten een lange lijst boeken moeten aankopen.”